Skål! - Reisverslag uit Kongsberg, Noorwegen van Priscilla Verstraten - WaarBenJij.nu Skål! - Reisverslag uit Kongsberg, Noorwegen van Priscilla Verstraten - WaarBenJij.nu

Skål!

Door: Priscilla

Blijf op de hoogte en volg Priscilla

01 September 2014 | Noorwegen, Kongsberg

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer! Met vandaag een kort verslag, omdat ik door deze onwijs drukke weken een beetje achterloop.

Donderdag de 14e was een dag met papa en mama omdat ze 27 jaar getrouwd waren. Sander en ik miste nog wat spullen in ons huisje, dus zijn we eerst naar de Ikea in de buurt Oslo gegaan. Bepakt en bezakt en meer meegenomen dan verwacht, terug naar huis. Onderweg kwamen we langs Drammen en gingen we op zoek naar een restaurant om te eten. Toen we rondreden in Drammen kwamen we uit bij de Spiralen, dit is een weg die als een spiraal in de berg omhoog gaat. Bovenop de berg was het uitzicht over de stad heel mooi. De dag afgesloten bij een Steak house en hebben we onze buiken rond gegeten.

De volgende dag zijn we een dag met Frank en Hanneke op stap geweest. Deze dag zijn we naar Rjukan gegaan, om weer een stuk van Noorwegen te ontdekken en de toerist uit te hangen. Rjukan is een plaats gelegen tussen twee bergen en dat is op zich niet zo raar, maar tussen september en maart is er geen zonlicht in het plaatsje. Sinds vorig jaar zijn er spiegels op de berg gezet om zonlicht naar het dal te weerkaatsen, erg apart om te zien! In de omgeving van Rjukan is nog veel meer te zien, zo zijn we langs de waterkrachtcentrale gereden en hebben we verschillende watervallen bewonderd. Daarna een klein stukje verder gereden, waar we bij de Gaustatoppen aan kwamen. De Gaustatoppen is één van de grootste bergen van Noorwegen en is bijna 1900 meter hoog. Met een speciale kabelbaan zijn we naar 1800 meter gegaan en konden we zelf nog een stuk klimmen. Het uitzicht was enorm indrukwekkend, waar je ook keek alles was mooi. Hier en daar een besneeuwde bergtop of een helder meer, het is echt iets wat je moet zien als je in Noorwegen bent.

Zaterdag hadden we een rustig dagje met ons appartement schoonmaken en wat wasjes te draaien. Ook kwamen Frank en Hanneke afscheid nemen, zij zijn verder gegaan met hun vakantie. Bedankt voor de leuke week! Die avond zouden we de eerste internationale studenten ontmoeten op de barbecue. Iedereen moest zelf eten en drinken meenemen, iets wat heel normaal is in Noorwegen. Toch best spannend, maar het was ontzettend gezellig. De eerste studenten die we ontmoet hebben zijn erg aardig. Wat later op de avond hebben we nog een drankspelletje gedaan, waarbij we weer een Noors woord hebben geleerd: Skål (proost) en was de eerste activiteit al afgelopen.

Toen was het alweer 17 augustus, een week van huis en de verjaardag van mijn broertje Patrick! Gefeliciteerd kleine! Deze dag zijn we opgehaald door papa en mama om naar hun tweede vakantiehuis te gaan met z’n vieren. Dat was in Skien een paar uur rijden van Kongsberg, het huis lag op een schiereiland en was omringd door veel water. Het was er doodstil en ook dit stukje Noorwegen is heel mooi. De volgende dag lekker samen gegeten, op het terras gelegen en gezwommen. Papa, Sander en ik hebben een frisse duik genomen in het water van het meer. Het water was gelukkig nog best warm, helaas was ik mijn bikini vergeten dus snel een modeverantwoorde look gemaakt van mama’s bikinitop en papa’s zwembroek. Daarna met papa nog boodschappen gedaan, samen gegeten en zijn we weer thuisgebracht.

Dinsdag hadden we om 10 uur afgesproken met twee medestudenten om te gaan hiken in de berg naast school. Met z’n vieren zijn we naar de top geklommen en hebben we bovenop de berg ons lunchpakketje opgegeten. Na bijna 4 uur gelopen te hebben was het genoeg en zijn we teruggekeerd naar de campus. ’s Avonds zou de tweede barbecue zijn met de internationale studenten. Deze keer waren er meer studenten gearriveerd en hebben we zelfs Nederlandse studenten ontmoet. We studeren toevallig allemaal aan Avans, maar wel verschillende studies.
Dit was het eerste deel van de afgelopen weken, de rest volgt snel!

Liefs,
Sander en Priscilla